Betal med kort

Indtast det ønskede beløb de ønsker at betale til Marineworld

Kæmpe stort udvalg
14 dages fuld returret
Hurtig levering
fri fragt ved køb over kr. 800

Batteri-til-batteri lader

Ny vare

Batteri-til-batteri lader.

Fås med forskellig volt ind/ud.

Se mere information nedenfor.

Flere detaljer

På lager

2 498,00 kr inkl. moms

Yderligere information

Batteri-til-batteri lader (b-t-b lader). Der er flere fordele ved at bruge denne specielle type batterilader.  Et af anvendelses områderne er batteri banker sammensat af forskellige typer batterier, ligesom beskrevet i det foregående under BCM modulet. Grundlæggende er strømforsyningen for en batteri-til-batteri lader en 12 eller 24V strømforsyning. Det kan f.eks. være et startbatteri eller generatoren på en motor. B-t-b laderen kan indstilles til at give den rigtige ladning til netop den batteri type den skal oplade (Gel, AGM osv.). Ligesom det er tilfældet med BCM modulet, se det foregående. b-t-b laderen giver mulighed for at oplade et batteri af en anden type end startbatteriet, se fig 1. B-t-b laderen går først i funktion når startbatteriets ladning er mindst 13V, men venter herefter 150 sekunder for at sikre at startbatteriet har modtaget nogen opladning efter motorstart.  Der trækkes herefter på startbatteriet, men ikke så dets spænding falder til under 13,3V, idet det herved sikres at startbatteriet modtager opladning og at generatoren oplader med dens fulde potentiale. Det opnås herved at startbatteriets samtidige opladning sikres.
Valget mellem anvendelse af et BCM modulet eller en b-t-b lader afgøres af  sidstnævntes evne til at begrænse strømstyrken. Det forhindret skader på apparatet og kontrollerer strømmen der flyder. Denne egenskab har BCM modulet ikke og har heller ikke brug for det, fordi det sidder efter en batterilader der begrænser den strømstyrke der kan trækkes igennem ledningsnettet. Ved at udelade denne funktion spares dobbelt brug af elektriske komponenter og dermed gøres BCM modulet billigere end en komplet lader. Hvis vi eksempelvis i fig 1 forestiller os at batterisættet yderst til højre (domestic/aux) bruges til at strømforsyne en bovpropel eller et ankerspil vil der, når et af disse aktiveres, kunne trækkes en høj strømstyrke (eks. 200A) fra startbatteriet til domestic/aux batteriet. Dette vil overstige maks for BCM modulet som er 60A, (blå boks med to gule pile) og sikringen vil gå. Hvis den blå boks er en b-t-b lader vil der ikke være noget problem. Den vil blot sige jeg kan ikke levere 200A, men jeg kan levere levere 20A maksimum.
Et andet område hvor b-t-b laderen med fordel kan anvendes er situationer med lange kabelføringer. Det kan f.eks. være en bovpropel som anvender et batteri i stævnen af båden eller det kan være en bådtrailer med en båd hvor man gerne vil lade bådens batteri op under biltransport. Her anvendes ofte tykke kabler for at mindske spændingstabet. Tykke kabler er tunge og dyre i anskaffelse.

Vandtætte modeller, IP68

Varenr.VoltAmpere
11028012 V til 12 V25 A
11028112 V til 21 V25 A
11028324 V til 24 V13 A
11028412 V til 12 V60 A

BCM modulet kan med fordel anvendes i situationer med lange kabelføringer. For eks. en bowthruster som anvender et batteri placeret i stævnen af båden. Eller det kan være en bådtrailer med en båd, hvor man gerne vil oplade bådens batteri under biltransport. I disse tilfælde anvendes ofte tykke kabler for at mindske spændingstabet. Tykke kabler er tunge og dyre i anskaffelse. Et BCM modul eller en B-t-b lader kan med fordel placeres tæt ved det fjerne batteri, da det fint lever med et stort spændingsfald. BCM aktiveres ved 11,0V og booster spændingen op så det fjerne batteri får den korrekte ladekurve både med hensyn til korrekt spænding og med hensyn til den ladekarakteristik der er optimal for typen af det fjerne batteri. For eksempel kan man have en 24V bovpropel men kun en 12V lader.
Bemærk b-t-b laderen, se det følgende, er ikke altid anvendelig i denne situation da den først er aktiv ved indgangsspændinger over 13,3 V. Til gengæld er den meget anvendelig når trolling både drives af både brændstofmotorer og el-motorer evt. i forbindelse med samtidig brug af BCM modul til at bringe ladning fra køretøj til anhænger båd.

Fig 1 (se billede) viser een af de oftest anvendte simple installationer.
Det grå område inden for den rødprikkede linje er den gamle installation. Den blå boks er b-t-b laderen der lader på den nye batteribank når startbatteriet er opladet og dets spænding derfor tillader ladning på den nye batteribank. Den optimale ladning af den nye batteribank mindsker den til motoren kører og formindsker brændstofforbrug til skade for økonomi og forurening, samtidigt med at de nye batterier ikke sauterer pga. manglende effektiv opladning. Installationen er specielt fordelagtig når de nye batterier er placeret langt fra startbatteriet.

Fig 2 (se billede) viser en situation hvor der allerede er to batteribanker der styres af et skillerelæ eller en avanceret laderegulator. Som i fig 1 er det let at installere en yderligere batteribank ved at indsætte en b-t-b lader på startbatteriet til opladning af de nye batterier.

Tilbehør

-->